Statut przedszkola

   



S T A T U T
PRZEDSZKOLA   „ BAJECZKA” 
W   ROKIETNICY.
   



Przedszkole działa na podstawie:
Ustawy  z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. nr 256 poz 2572 z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń do tej ustawy.
Aktu założycielskiego.
Niniejszego statutu.
Traci moc statut zatwierdzony w dniu 25.08.2015r.
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu  30 .09.2015r

§ 1
Nazwa, typ i siedziba przedszkola
1. Przedszkole  w Rokietnicy jest przedszkolem publicznym.
2. Siedzibą przedszkola jest budynek zlokalizowany w Rokietnicy na działce nr 63 przy ul. Szkolnej 3, tel/fax (061) 8145-451, e-mail: bajeczkarok@wp.pl,
      www.przedszkolebajeczka.pl
3. Organem prowadzącym przedszkole jest  Gmina Rokietnica.
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
5. Przedszkole używa stempla:
PRZEDSZKOLE
„BAJECZKA”
62-090 Rokietnica, ul. Szkolna 3
tel. 81-45-451
NIP 777-14-07-364   Regon 632049296

§ 2
Cele i zadania przedszkola
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydawanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie  programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
a)    wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym,
b)    udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c)    umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej,
d)    sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
e)    współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz  przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
a)    Poznawanie i rozumienie świata i siebie.
b)    Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
c)    Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
d)    Budowanie systemu wartości.
3. Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się szczególnie na:
a)    zapewnianiu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym i zdrowym środowisku,
b)    uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
c)    stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za  najbliższe otoczenie,
d)    rozwijaniu wrażliwości moralnej,
e)    kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w  otoczeniu dziecka - otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
f)     rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej  i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
g)    rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
h)    zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
4. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w koncepcji przedszkola, rocznym planie pracy przedszkola oraz planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
5.    Przedszkole organizuje działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodną z podstawą programową wychowania w przedszkolu.
6.    Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby     oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych:
a)    Tworzy warunki umożliwiające osiągnięcie dojrzałości szkolnej dzieci.
b)    Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
c)    Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
d)    Stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
7. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka:
a)    wychowanek przyprowadzany i odbierany jest z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
b)    wychowawca grupy gromadzi pisemne deklaracje rodziców dotyczące odbioru dziecka,
c)    z szatni do sali zabaw dziecko może być odprowadzone przez rodziców lub woźną oddziałową,
d)    podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci na korytarzu pełni dyżur woźna oddziałowa zapoznana z listą osób upoważnionych do odbioru dzieci.
8. W celu umożliwienia dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej:
a)    przedszkole prowadzi zajęcia w języku polskim,
b)    przedszkole prowadzi zajęcia przygotowujące dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym /język angielski/, w wymiarze 1 godziny w tygodniu /2 zajęcia w każdej grupie/.
c)    wprowadza w zajęcia treści związane z historią, geografią i kulturą naszego kraju,
d)    prowadzi nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie.
9. Przedszkole organizuje w ramach planu zajęć przedszkolnych zajęcia dodatkowe: język angielski, rytmika, logopedia, zajęcia z psychologiem, gimnastyka korekcyjna.
10. Przedszkole swoje zadania realizuje we współdziałaniu z rodzicami (opiekunami) wychowanków, ze szkołami działającymi w lokalnym środowisku, z organizacjami społecznymi, instytucjami kulturalno-oświatowymi stwarzającymi warunki realizacji zadań programowych oraz instytucjami gospodarczymi zainteresowanymi działalnością placówki.

§ 3
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna.

1.    Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają w przedszkolu nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2.    W przedszkolu pomoc udzielana jest w toku bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć kompensacyjno-wrównawczych, zajęć specjalistycznych, porad i konsultacji.
3.    Nauczyciele rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz  możliwości psychofizyczne dzieci, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
4.    Nauczyciele w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
5.    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom dzieci i nauczycielom. Polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
6.    Przedszkole współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i                                                            poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc: kieruje dzieci do poradni w celu diagnozowania, kwalifikowania do odpowiednich form pomocy oraz rodzaju kształcenia; konsultuje się ze specjalistami w celu uzyskania pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych; wydaje na prośbę rodziców opinii do poradni psychologicznej i innych instytucji specjalistycznych.
7.    Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor.
8.    Zadania psychologa w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
a)     prowadzenie badań i działań diagnostycznych wychowanków, w tym diagnozowanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron wychowanków,
b)    diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
c)    udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
d)    podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
e)    minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
f)    inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
g)    pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień wychowanków,
h)    wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9. Zadania logopedy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
a)     diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy wychowanków,
b)    prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
c)    podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
d)    wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 4
Organy przedszkola i ich kompetencje
1. Organy przedszkola
a)    dyrektor,
b)    rada pedagogiczna,
c)    rada rodziców.
2. Kompetencje dyrektora:
a)    kieruje bieżącą działalnością opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną;
b)    zatrudnia, zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
c)    przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom;
d)    dokonuje przydziału czynności pracownikom;
e)    powierza funkcje kierownicze;
f)    sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli;
g)    przewodniczy radzie pedagogicznej;
h)    realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący i organ  nadzorujący, którego rozstrzygnięcia są ostateczne;
i)    dysponuje środkami finansowymi;
j)    opracowuje arkusze organizacyjne przedszkola;
k)    dba o powierzone mienie;
l)    wydaje polecenia i zarządzenia służbowe;
m)    dokonuje oceny pracy nauczycieli;
n)    realizuje zadania wynikające z przepisów „Karta Nauczyciela”;
o)    powołuje komisję do dokonywania zmian w statucie przedszkola;
p)    reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
q)    organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
r)    dba o majątek i mienie przedszkola.
s)    współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
t)    podejmuje decyzję o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego,
u)    zapewnienia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
v)    współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
w)    administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem.
   3. Kompetencje Rady Pedagogicznej:
a)    Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia;
b)    w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni   w przedszkolu;
c)    Radzie przewodniczy dyrektor;
d)    posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane w protokolarzu.  Uchwały podejmowane są  zwykłą większością głosów w obecności   co najmniej 1/2 członków Rady;
e)    Rada Pedagogiczna zatwierdza plan pracy;
f)    podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
g)    Rada Pedagogiczna ma prawo wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora;
h)    deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora;
i)    Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian w statucie przedszkola;
j)    opiniuje przydział godzin;
k)    opiniuje wnioski dyrektora przyznania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.   
l)    Podejmuje uchwałę na temat sposobu wykorzystania wyników nadzoru doskonalenia pracy przedszkola (ustawa o systemie oświaty)
 4. Kompetencje Rady Rodziców:
a)    Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców  wszystkich dzieci;
b)    występuje do Rady Pedagogicznej i Dyrektora przedszkola z wnioskami opiniami dotyczącymi spraw związanych z przedszkolem;
c)    działa na rzecz poprawy bazy;
d)    deleguje swoich przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora;
e)    szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin,  który  nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
 5. Współdziałanie organów przedszkola
a)    Organom przedszkola zapewnia się swobodę działania i prawo podejmowania suwerennych decyzji w ramach posiadanych kompetencji.
b)    Między organami przedszkola powinien istnieć stały przepływ informacji odnośnie podjętych decyzji i uchwał oraz planowanych działań.
c)    Przedstawiciele Rady Rodziców mogą za zgodą Rady Pedagogicznej uczestniczyć w jej posiedzeniach z głosem doradczym.
d)    Spory między organami przedszkola powinny być rozstrzygane w drodze porozumienia  na zasadach wzajemnego poszanowania stron.
e)    Decyzje, uchwały i wnioski poszczególnych organów przedszkola mogą być zawieszone przez dyrektora przedszkola, o ile naruszają ustalony porządek prawny, bądź też są sprzeczne z określonymi aktami prawnymi.
f)    Organ przedszkola może od decyzji dyrektora zawieszającego jego uchwałą odwołać się do organu prowadzącego przedszkole.
g)    Decyzja organu prowadzącego jest ostateczna.
 6.Rozwiązywanie konfliktów:
a)    Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej w związku z tym wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym.
b)    Wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając   o tym organ prowadzący i pełniący nadzór pedagogiczny.
c)    Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników placówki.
d)    Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa kierując się zasadą partnerstwa i obiektywizmu, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom przedszkola, jeżeli działalność tych organów narusza interes przedszkola.

§ 5
Organizacja przedszkola
1.    Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci z jednego rocznika.
2.    W szczególnych wypadkach może być tworzony oddział dzieci z dwóch roczników.
3.    Maksymalna liczba dzieci w oddziale – 25.
a)    W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, w uzgodnieniu z organem prowadzącym może zostać zmniejszona liczba oddziałów,
b)    W  okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o    łączeniu grup dziecięcych,
c)    W sytuacjach wymienionych w punktach a) i b) liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
4.    Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu przez rodziców orzeczenia lekarskiego określającego stan zdrowia dziecka.
5.    W przedszkolu może być utworzony oddział integracyjny. Liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale od 3 - 5 powoduje zmniejszenie liczby dzieci    w  oddziale  do  20.

§ 6
1.    Praca wychowawczo - opiekuńcza i dydaktyczna prowadzona jest zgodnie z obowiązującą podstawa programową wychowania przedszkolnego zachowaniem zalecanych warunków oraz z dopuszczonymi przez dyrektora (na wniosek nauczycieli) programami wychowania przedszkolnego.
2.    Realizacja treści podstawy programowej odbywa się w godzinach 7:30 – 12:30.  
3.    Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
4.    Czas trwania zajęć dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci.
5.    Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 7
1.    Przedszkole „Bajeczka” w Rokietnicy jest przedszkolem 14-oddziałowym. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego.


§ 8
1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora w terminie określonym przez organ prowadzący,  który go zatwierdza.
 2     . W arkuszu organizacji przedszkola organ prowadzący zatwierdza:
a)    czas pracy placówki  i  poszczególnych  oddziałów,
b)    liczbę pracowników przedszkola  łącznie z liczbą stanowisk,
c)    ogólną liczbę godzin pracy  finansowanych  ze  środków  przydzielonych  przez organ  prowadzący  przedszkole.

§ 9
1.    Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów) - załącznik nr 1, załącznik nr 2.
2.    Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb dzieci.


§ 10
1.    Przedszkole pracuje w godz. od 6:00 do 17:00 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
2.    Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy ustalonej corocznie  w arkuszu organizacji przedszkola.
3.    Godziny pracy placówki dostosowano do potrzeb środowiska.
4.    Przedszkole jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (Dz.U.2005r Nr.249, pozycja 2104), której działalność finansowana jest przez:
a)    - Gminę Rokietnica
b)    - rodziców w formie opłat godzinowych za pobyt dziecka w Przedszkolu
5. Zasady odpłatności ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy Rokietnica.

§ 11
Nauczyciele  i  inni  pracownicy
1.    Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, z uwzględnieniem przepisów  § 12-14.
2.    W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych   i pracowników obsługi.
3.    Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
4.    Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokumenty te stanowią załącznik do umowy o pracę.
5.    Pracownikami poza  wymienionymi  w są:
a)    intendent;
b)    sekretarka;
c)    pomoc  nauczycielki;
d)    woźna  oddziałowa;
e)    kucharz;
f)    pomoc  kucharza;
g)    sprzątaczka;
h)    pracownik gospodarczy
i)    kadrowa /w wymiarze ½ etatu/;

6. „Na podstawie Uchwały Rady Gminy przestaje być pracownikiem Przedszkola „Bajeczka” księgowa.”

§ 12
1.    W przedszkolu jest utworzone za zgodą organu prowadzącego stanowisko wicedyrektora.        

§ 13
1.    Dyrektor  przedszkola  powierza  poszczególne  oddziały  opiece  jednego  lub dwu nauczycieli  zależnie  od  czasu  pracy  oddziału.
2.    Dla  zapewnienia  ciągłości  i  skuteczności  pracy  wychowawczo-dydaktycznej  opiekę nad  danym  oddziałem  przekazuje  się  nauczycielowi  na  cały  okres  uczęszczania dzieci  do  przedszkola.

§ 14
1.    Nauczyciel prowadzi pracę opiekuńczo - wychowawczo – dydaktyczną.
2.    Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, odpowiada za  ich życie i zdrowie.
a)    każda grupa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek,
b)    podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc woźną oddziałową lub innego kompetentnego pracownika przedszkola,
c)    w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz drugiej osoby (drugi nauczyciel, woźna oddziałowa, rodzic lub inny kompetentny pracownik przedszkola),
d)    za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział. 
e)    w czasie zajęć dodatkowych typu: języki obce, taniec towarzyski, gimnastyka korekcyjno–kompensacyjna, logopedia; opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci. Jest ona odpowiedzialna również za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do nauczyciela sprawującego opiekę nad grupą, do której należą.    
f)    nauczyciel ma obowiązek udzielenia natychmiastowej pomocy dziecku, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomić dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub niepokojących symptomach (np. podwyższona temperatura).
g)    w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.   
3.    Rzetelnie przygotowuje się do zajęć wychowawczych i dydaktycznych, planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną, jest odpowiedzialny za jej jakość.
4.    Jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg procesu wychowawczo  - dydaktycznego, zgodnie z osiągnięciami współczesnej nauki.
5.    Stymuluje rozwój psychofizyczny dzieci, ich zdolności, zainteresowania oraz pozytywne cechy charakteru.
6.    Ma obowiązek doskonalić swe umiejętności dydaktyczne i podnosić poziom wiedzy merytorycznej.
7.    Zadaniem nauczyciela jest utrzymanie kontaktu z rodzicami dzieci w celu współdziałania w zakresie wychowania i rozwoju.
8.    Na bieżąco prowadzi dokumentację pedagogiczną.
9.    Zobowiązany jest do przestrzegania tajemnicy służbowej.
10.    Jest obowiązany uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
11.    Powinien współpracować z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności zdrowotnych oraz zainteresowań dzieci.
12.    Zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie.
13.    Kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.
14.     Nauczyciel ma obowiązek prowadzić analizę gotowości dziecka 5,6-letniego do podjęcia nauki w szkole w 2 terminach (diagnoza przedszkolna): z początkiem roku poprzedzającego przez dziecko naukę w klasie 1-szej szkoły podstawowej (październik, listopad)  oraz diagnozy końcowej (marzec, kwiecień).
a)    Wyniki diagnozy nauczyciel ma obowiązek przedstawić rodzicom.
b)    Na podstawie diagnozy wstępnej nauczyciel opracowuje indywidualny dla danego dziecka program wspomagania i korygowania rozwoju.
c)    Wyniki diagnozy pozwalają rodzicom podjąć decyzję dotyczącą rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie 1-szej szkoły podstawowej.
d)    Do 30 kwietnia nauczyciel przekazuje rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
15.    Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem przedszkola.
16.    Nauczyciel jest odpowiedzialny za dobro przedszkola , powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, pomocy i sprzętu w należytym stanie.



§ 15
Współdziałanie z rodzicami
1.    Nauczyciel współpracuje z rodzicami w  celu  zapewnienia  prawidłowej  realizacji  zadań  wychowawczo-dydaktycznych
a)    Rodzice mają prawo do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale.
b)    Rodzice mają prawo do uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
2. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w następujących formach:
a)    Przekazywanie informacji o zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego, z planu miesięcznego realizowanego w danym oddziale.
b)    Przekazywanie informacji dotyczące dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez
    organizowanie zebrań ogólnych i grupowych oraz zajęć otwartych w zależności od potrzeb,
    organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami w celu wymiany bieżących informacji o dziecku oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
    przeprowadzanie wywiadów, rozmów w celu gromadzenia informacji o rodzinie dziecka.
c)    Uczestnictwo rodziców w zajęciach, uroczystościach, wycieczkach, festynach.
d)    Informowanie rodziców na tematy bieżącego życia oddziału i przedszkola.
e)    Systematyczne eksponowanie prac dzieci.


§ 16
Wychowankowie
1.    Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2.    Przedszkole przyjmuje wszystkie dzieci 6-letnie z uwagi na istniejący obowiązek szkolny.
3.    Każde dziecko 6-letnie ma prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.
4.    Od 1.09.2015r każde dziecko w wieku 4 lat ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
5.    Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do 9 roku życia.
6.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
7.    Jeżeli droga dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego z domu do przedszkola przekracza 3 km, dziecko ma prawo do bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu.


§ 17
Zasady rekrutacji
1.    Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się w terminie od 1 do 31 marca. Przedszkole wydaje i przyjmuje od rodziców wypełnione wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola.

§ 18
Prawa i obowiązki dzieci
1.    Warunki pobytu w przedszkolu zgodne są z Konwencją Praw Dziecka. Dziecko w  przedszkolu  ma prawo do:
a)    właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - dydaktycznego zgodnie  z zasadami higieny pracy umysłowej;
b)    akceptacji takim jakie jest;
c)    spokoju i samotności, gdy tego chce;
d)    indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
e)    aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
f)    aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otoczenia w tym pomocy;
g)    zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
h)    przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić;
i)    otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym;
j)    jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb;
k)    zdrowego jedzenia;
l)    opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej i poszanowania jego godności osobistej;
m)    korzystania z poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego i opieki higieniczno - lekarskiej.
2. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a)    zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych;
b)    nieobecności dziecka ponad  jeden miesiąc i niezgłaszanie tego faktu do przedszkola;
c)    nieprzestrzegania przez rodziców postanowień  statutu przedszkola.

§ 19
1. Przedszkole prowadzi dokumentacje zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 20
Postanowienia   końcowe
1.    Statut obowiązuje z chwilą zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną, jednocześnie traci moc dotychczas obowiązujący statut.
2.    Przewiduje się możliwość zmian tych zapisów w statucie, które się zdezaktualizowały.
3.    W przypadku zmian w statucie dyrektor powołuje trzyosobową komisję przygotowującą zmiany.
4.    Z wnioskami o zmiany mogą  występować:
    -organy działające na terenie przedszkola;
    -organ prowadzący;
    -organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5.    Wnioski o zmiany w statucie należy kierować do dyrektora przedszkola.
6.    Traci moc statut zatwierdzony w dniu 30.09.2015r.



Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu   31.08.2016r











ZAŁĄCZNIK nr 1

RAMOWY ROZKŁAD DNIA
/dzieci 3-letnie/

I
6:00-7:30  Zabawy dowolne wg zainteresowań: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne,
                    dydaktyczne, inne;
7:30-8:00 Indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym, zabawy dowolne;
8:00-8:15 Zestaw ćwiczeń porannych, ćwiczenia narządów mowy, czynności higieniczno-porządkowe;
8:15-9:00 Śniadanie i czynności porządkowe;

II
9:00-9:30 Zajęcia dydaktyczne;
9:30-10:00   Zabawy dowolne wg zainteresowań, zabawy ruchowe;
10:00-11:30 Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, spacery, obserwacje przyrodnicze lub/i  zabawy ruchowe w sali, praca w kąciku przyrody;
11:30-12:00 Czynności higieniczne
12:00-12:30 Obiad

III
12:30-13:30 odpoczynek na leżakach, słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej, poważnej;
13:30-14:00 Podwieczorek i czynności higieniczno-porządkowe;
14:00-15:00 Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, doświadczenia;
15:00-15:15 Czynności higieniczno-porządkowe;
15:15-15:45 Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawności manualne, usprawniające narządy mowy, praca z dzieckiem uzdolnionym;
15:45-17:00 Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i inne.

/możliwe indywidualne modyfikacje/









ZAŁĄCZNIK nr 2

RAMOWY ROZKŁAD DNIA
/dzieci 4,5,6-letnie/

I
6:00-7:30  Zabawy dowolne wg zainteresowań: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne,
                    dydaktyczne, inne;
7:30-8:00 Indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym, zabawy dowolne;
8:00-8:15 Zestaw ćwiczeń porannych, ćwiczenia narządów mowy, czynności higieniczno-porządkowe;
8:15-9:00 Śniadanie i czynności porządkowe;

II
9:00-9:30 Zajęcia dydaktyczne;
9:30-10:00   Zabawy dowolne wg zainteresowań;
10:00-10:30 Zajęcia dydaktyczne;
10:30-10:45 Zabawa ruchowa i czynności higieniczno-porządkowe;
10:45-11:50 Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, spacery, obserwacje przyrodnicze lub/i  zabawy ruchowe w sali, praca w kąciku przyrody;
11:50-12:00 Zabawy dowolne
12:00-12:30 Obiad, czynności higieniczne

III
12:30-12:45 Bajkoterapia, ćw. relaksacyjne, słuchanie muzyki poważnej;
12:45-13:15 Zajęcia dydaktyczne;
13:15-13:45 Indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym (pozostałe dzieci zabawy dowolne);
13:45-14:00 Podwieczorek i czynności higieniczno-porządkowe;
14:00-15:00 Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, doświadczenia;
15:00-15:15 Czynności higieniczno-porządkowe;
15:15-15:45 Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawności manualne, usprawniające narządy mowy;
15:45-17:00 Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i inne.

/możliwe indywidualne modyfikacje/