4- latki
sala 12
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
gr. „Smoki”,4-latki
Tydzień I: „W OCZEKIWANIU NA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJ”
- „Historia Świętego Mikołaja’”
- „Miasteczko Mikołaja”
- „Mikołajki”
- „Pomocnicy Mikołaja”
- „Mikołajkowe zabawy”
dziecko:
• przełamuje nieśmiałość w stosunku do rówieśników;
• śpiewa piosenkę, rytmicznie tupiąc;
• wypowiada się na zadany temat;
• pielęgnuje zwyczaje mikołajkowe;
• inicjuje swobodne zabawy z piłką;
• kulturalnie i bezpiecznie bawi się z dziećmi w ogrodzie;
• wykonuje pracę plastyczno-techniczną;
• poznaje postać Świętego Mikołaja i jego atrybuty;
• rozwija swoją aktywności muzyczno – ruchową i kształtuje poczucia rytmu.
Tydzień II: „PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĘTOWANIA”
- „Świąteczne przygotowania”
- „Świąteczne ozdoby”
- „Wesoła choinka”
- „Symbole świąt”
- „Magiczne kartki”
dziecko:
• słucha z uwagą wiersza, opowiadania i odpowiada na pytania N.;
• reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy;
• wypowiada się na zadany temat;
• bierze udział w zabawach ruchowych,
• wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje ruchy, przestrzega
zasad zabaw i gier ruchowych;
• ilustruje ruchem treść wiersza;
• cieszy się z powodu zbliżających się świąt;
• poznaje utwory muzyczne związane z nadchodzącymi świętami;
• poznaje i utrwala symbole nadchodzących świąt, nazwy ozdób świątecznych z nim związane;
Tydzień III: „ŚWIĄTECZNE TRADYCJE”
- „Bożonarodzeniowe zwyczaje”
- „Przy wigilijnym stole”
- „Czekamy na Ciebie Gwiazdko”
- „Czym pachną święta”
- „Dzień Piernika”
dziecko:
• słucha z uwagą wiersza, opowiadania i odpowiada na pytania;
• reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy i słowny;
• kultywuje tradycje bożonarodzeniowe;
• poznaje tradycje, zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia;
• cieszy się z powodu zbliżających się świąt;
• wzmacniania swoje więzi rodzinne;
• rozwija umiejętności swobodnej wypowiedzi, budowania zdań;
• wzbogaca swoją wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia –
potrawy wigilijne;
Tydzień IV: „WITAJ ZIMO”
- „Po czym poznać zimę”
- „Symbole zimy”
- „Ubieramy czapki i rękawiczki”
- „Czekamy na śnieg”
- „My się zimy nie boimy”
dziecko:
• słucha z uwagą opowiadania, wiersza i odpowiada na pytania N.;
• obserwuje przyrodę;
• utrwala cechy charakterystyczne nowej pory roku – zimy;
• poznaje zjawiska zwiastujące nadejście zimy;
• rozwija umiejętność swobodnej wypowiedzi, buduje zdania i odpowiada na pytania;
• poznaje symbole zimy;
• utrwala nazwy garderoby zimowej;
• kształtuje nawyki dbania o zdrowie poprzez odpowiednie ubieranie się zimą;
• kształtuje umiejętności klasyfikowania przedmiotów według koloru, kształtu;
• utrwala nazwy części ciała;
• rozwija umiejętności swobodnej wypowiedzi, budowania zdań;
„Wesoła choinka” ” Łucja Prus
Na gałązce choinkowej
Wiszą dwa jabłuszka
Przy jabłuszku pierwszym pajac
Przy drugim kaczuszka
Pajac biały jest jak piekarz
Mąkę ma na brodzie
A kaczuszka złota jakby
Kąpała się w miodzie
Choinka choinka wesoła choinka
Choinka choinka wesoła
Popatrz mamo woła Krysia
Jak ten pajac skacze
A czy słyszysz mówi mama
Jak kaczuszka kwacze
Pajac tańczy kaczka kwacze
Posłuchajcie sami
A zajączek tuż tuż obok
Rusza wąsikami
Choinka choinka wesoła choink
Choinka choinka wesoła
„Hu, hu, ha nasza zima zła” Maria Konopnick
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa…
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma.
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
W. Karska „Świąteczne ozdoby na choince”
Papierowe renifery na choince mamy,
bombki w dwóch kolorach: czerwonym i białym.
Szklane sopelki jak prawdziwe wyglądają,
dobrze, że się nie roztapiają.
Czubek gwiazdą udekorowany,
pod choinką już leży prezent zapakowany.
W. Karska „Idzie do nas…”
Idzie do nas wielkimi krokami,
z mrozami, czapkami, białymi śnieżynkami.
Przy niej marzną nam ręce,
noski na zimno też nie obojętne.
Ona maluje szron na drzewach,
szepce zwierzętom: ”zapasów Wam trzeba”.
Przez nią dzień krótszy mamy,
często przez to narzekamy.
Dreszczy dostaję, gdy o niej pomyślę,
zawinę się w koc i tatę po herbatkę wyślę.